درمورد سخت افزار بدانیم

اطلاعیه مودیان مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۹۷ کماکان ۹% می باشد که شامل ۶% مالیات و ۳% عوارض است.
در صورت ارائه چک، چک رمزدار و قبوض الکترونیکی سه رقم آخر مبلغ بایستی صفر بوده و به بالا گرد شود. مبالغ گرد شده به عنوان طلب مودی منظور گردیده و در هنگام صدور برگ قطعی تسویه می‌گردد.
در صورت ارائه چک تضمینی به منظور پرداخت بدهی مالیاتی نسبت به صدور قبض نقدی از طریق سامانه مالیات برارزش افزوده اقدام نمایید و قبض صادر شده را همراه چک مذکور جهت وصول به بانک ارائه نمایید.
اطلاعیه مهم : به اطلاع مودیان گرامی می رساند در صورت ثبت الکترونیکی اظهارنامه به امضای دیجیتال یا پرداخت کل مبلغ ابرازی در موعد مقرر نیازی به مراجعه حضوری جهت ارائه نسخه چاپی به واحدخدمات مودیان نخواهد بود
اطلاعیه مهم : مودیان گرامی می توانند بدون مراجعه به واحدهای خدمات مودیان یا بانک،ازطریق سامانه www.evat.ir اقدام به تکمیل و صدور قبض مالیات و عوارض نموده و پس از دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت از طریق درگاههای “بانک ملی” شامل ATM، تلفنبانک، اینترنت بانک، POS اقدام به پرداخت مالیات و عوارض نمایند. لازم به ذکر است بعد از پرداخت قبض مذکور نیازی به ثبت آن در سامانه نمی باشد.

مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره زمستان ۹۷ تمدید شد

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور:
مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره زمستان ۹۷ تمدید شد

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور: مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره زمستان 97 تمدید شد

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سه ماهه زمستان ۱۳۹۷ تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۸ تمدید شد.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، محمد مسیحی، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد:‌ مطابق قانون، مودیان نظام مالیات بر ارزش افزوده حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر فصل مهلت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند اما باتوجه به مصادف بودن مهلت ارائه اظهارنامه دوره چهارم (فصل زمستان) با تعطیلات نوروز و به منظور تکریم و رفاه حال مودیان گرامی بنا به اختیار حاصل از قانون و مقررات مالیات بر ارزش افزوده مهلت ارائه اظهارنامه این دوره تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۸ تمدید شد.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: مودیان مالیاتی که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان سال ۱۳۹۷ را تا پایان روز شنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۸ ارائه کنند، می توانند در صورت درخواست کتبی، از بخشودگی جرایم عدم ارائه اظهارنامه و تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق در موعد مقرر برای دوره مزبور برخوردار شوند.
بر این اساس، مودیان مالیات بر ارزش افزوده می‌توانند از طریق سایت عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به آدرس WWW.EVAT.IR اطلاعات تکمیلی در این ارتباط را دریافت و نسبت به ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات متعلقه اقدام نمایند.

آموزش ثبت سند حسابداری | به درخواست اعضاء

سند حسابداری چیست؟

سند حسابداری فرمی است که برای ثبت رویدادهای مالی در حسابداری، از آن استفاده می شود.سند حسابداری به دو نوع دستی و کامپیوتری موجود می باشد.

هدف از ثبت سند حسابداری:

هدف از ثبت سند حسابداری، گردآوری و بایگانی اسناد و مدارک مثبته رویدادهای مالی و ثبت آنها بر اساس قوانین و استانداردهای حسابداری با هدف جلوگیری از فراموش شدن رویدادها و همچنین تهیه و تنظیم گزارشات حسابداری مورد نیاز می‎باشد.

آموزش سند زدن در حسابداری:

پیش از شروع آموزش، تعریف و توضیح درباره چند مورد ضروری می‎باشد:

 رویداد مالی: وقایعی مرتبط با خرید، فروش، دریافت، پرداخت و مواردی از این قبیل می‎باشند که باعث تغییر در دارایی، بدهی و یا سرمایه واحد اقتصادی می‎شوند.

 اسناد و مدارک مثبتهبه اسناد و مدارکی که دلالت بر وقوع یک معامله یا رویداد مالی مشخص دارد، «اسناد مثبته» گفته می شود. مانند فاکتور فروش، رسید بانکی، قبض آب و برق و ……

نحوه ثبت سند حسابداری:

نکته: با توجه به فراگیر شدن نرم افزارهای حسابداری، توضیحاتی درباره روش دستی ثبت سند حسابداری ارائه نمی‎شود.

مرحله اول- شناسایی رویداد مالی و گردآوری اسناد مثبته:

برای ثبت سند حسابداری باید رویداد مالی را شناسایی کرده و اسناد مثبته مربوط به آن‎ها را گردآوری کنید. در این مرحله دقت نمایید اسناد مثبته ارتباط دقیق با رویداد مالی مورد نظر داشته باشند تا بتوانید به سند حسابداری مربوط به آن ضمیمه نموده و بتوانید وقوع رویداد مالی را اثبات نمایید.

اسناد مثبته می‎تواند شامل فاکتورهای خرید و فروش، فیش واریز وجه به حساب بانک، چک، حواله یا رسید انبار و … باشد که مبالغ ریالی آن‎ها در اسناد حسابداری ثبت می‎شود.

مرحله دوم – تجزیه و تحلیل رویداد مالی:

منظور از تجزیه و تحلیل رویداد مالی، شناسایی سرفصل حسابداری متاثر از رویداد و تعیین محل ثبت سرفصل مشخص شده در سند حسابداری می‎باشد. دقت کنید در حسابداری دوطرفه، هر رویداد مالی می‎تواند منجر به تغییر دو سرفصل (حساب) و یا تعداد بیشتری شود که در هر دو حالت جمع ارقام ستون بدهکار و بستانکار باید با هم برابر باشند.

به عنوان مثال چنانچه مشتری، ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال از بدهی خود را از طریق واریز ۸۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال وجه به حساب بانک و پرداخت ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال چک در وجه شرکت تسویه نماید، ابتدا حساب‎های متاثر از این رویداد که شامل موجودی بانک‌ها، اسناد دریافتنی تجاری و حساب‎های دریافتنی تجاری هستند مشخص می‎شود.

سپس با توجه رویداد انجام شده و با توجه به ماهیت حساب‎های مشخص شده ثبت لازم انجام می‎گیرد. در خصوص این رویداد حساب موجوی بانک و اسناد دریافتنی تجاری بدهکار و حساب‎های دریافتنی تجاری بستانکار می‎شود:

                                                                                بدهکار                                    بستانکار

                          موجودی بانک                                 ۸۰/۰۰۰/۰۰۰

                          اسناد دریافتنی تجاری                       ۲۰/۰۰۰/۰۰۰

                                     حسابهای دریافتنی تجاری                                              ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰

مرحله سوم – چاپ سند حسابداری:

پس از ثبت و ذخیره سند در نرم افزار، باید سند مربوطه چاپ شده و اسناد مثبته به آن الحاق شود.

مرحله چهارم – کنترل اسناد چاپ شده و دریافت تاییدیه‎های لازم توسط مسئول مربوطه:

پس از چاپ سند و الحاق مدارک مربوطه، اسناد باید توسط مسئول بالاتری کنترل و تایید شود. این مرحله شامل کنترل کفایت اسناد مثبته، صحت سرفصل‎های انتخاب شده و همچنین صحت میزان مبالغ ثبت شده می‎باشد.

توضیحات تکمیلی:

در برخی از شرکت‎ها به همراه نرم افزار حسابداری اصلی، از نرم افزارهای دیگری مانند حقوق و دستمزد، فروش، خزانه داری و … نیز استفاده می‎شود. در این حالت در نرم افزارهای جانبی امکان ثبت سند به صورت مستقل وجود ندارد بلکه اطلاع وارد شده در این سیستم‎ها پس از تایید به صورت خودکار و یا دستی به نرم افزار اصلی ارسال شده و سند مربوطه ثبت می‎شود.

استخدام کارشناس فروش

بدینوسیله از تمامی افرادی که در کشور ایران زندگی میکنند اعم از ایرانی و اتباع ساکن ایران در هر نقطه از کشور عزیزمان می توانید جهت شرکت در دوره آموزش مشاوره فروش به صورت رایگان  شرکت نمائید .
و کسب و کار خود را آغاز نمائید .
بدون هیچ محدودیت سنی
بدون هیچ سرمایه ای
داشتن روابط عمومی الزامی می باشد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های ۹۰۹۹۰۷۱۸۶۵ و ۹۰۹۲۳۰۵۹۴۳ و ۰۹۱۰۲۴۵۲۲۸۴ تماس حاصل نمائید .

پلمپ دفاتر تجاری چگونه صورت می­‌گیرد؟

پلمپ دفاتر تجاری چگونه صورت می­‌گیرد؟

پلمب دفاتر از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری انجام می­شود. که هم برای اشخاص حقیقی و هم حقوقی امکان پذیر است. اشخاص حقیقی و حقوقی باید سال مالی و ماه مالی و روز مالی را مشخص کنند. و یک آدرس دقیق جهت دریافت دفتر در سامانه وارد کنند. دفترهایی که برای اشخاص در دسترس است دفاتر پنجاه برگ، صدبرگ و دویست برگ است.

نحوه پلمپ دفاتر

دفاتر پلمب شده از تاریخ درخواست به بعد فقط در همان سال مالی دارای اعتبار هستند. بدیهی است اشخاص حقوقی و حقیقی برای استفاده از این امکان باید قبل از شروع سال مالی اقدام به این درخواست کنند. و حتی المقدور انجام امور پلمپ دفاتر تجاری خود را به ماه های پایانی سال موکول نکنند.

در گام آخر سامانه و بعد از تکمیل اطلاعات و زدن دکمه «پذیرش نهایی» و پرینت گرفتن از «رسید پذیرش اینترنتی» الزامی است. هم چنین پرینت «اظهارنامه پلمب دفاتر تجارتی» را فراموش نکنید.

بعد از ارسال و پست مدارک، درج بارکد پستی و تاریخ تحویل مدارک به پست در سامانه الزامی است. این اقدام را می‌توانید از دفاتر منتخب پستی درخواست کنید.

پرداخت هزینه‌های پلمپ دفاتر تجارتی در سامانه و به صورت اینترنتی بعد از تایید کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها  انجام می‌شود. متقاضی پیامک را دریافت کرده و به بخش «پیگیری در خواست در سامانه» وارد شده و می‌تواند هزینه را پرداخت نماید.

دفاتر پلمب شده بعد از پرداخت هزینه‌ها، در سامانه از طریق پست پیشتاز برای متقاضی ارسال می‌شوند. بدیهی است دفاتر مربوطه صرفا به آدرسی که در گام اول توسط متقاضی نوشته شده ارسال می شود.

انصراف از درخواست در سامانه، زمانی امکان پذیر است که وضعیت پذیرش  به صورت «پذیرش موقت» درآمده باشد. در غیر این صورت، انصراف از درخواست در بقیه حالت ها امکان پذیر نیست. پس قبل از نهایی کردن پذیرش اینترنتی، از صحت کلیه اطلاعات وارد شده مطمئن شوید.

پیامد عدم پلمپ دفاتر چیست ؟

اگر دفاتر خود را پلمب نکنیم چه می‌شود؟ همه  شرکت‌ها طبق قانون باید دفاتر خود را پلمب کنند و پس از آن می‌­توانند کد اقتصادی دریافت کنند. پس از دریافت کد اقتصادی شرکت می‌تواند مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کند. بنابراین اولین قدم برای اینکه شرکت نشان دهد در امر مالیات شفاف است، ارائه دفاتر قانونی است. در صورت عدم دریافت دفتر و یا ایراد و نقص در دفاتر شرکت‌ها، توسط اداره امور مالیاتی جریمه می‌­شوند.

چه فعالیت هایی مرتبط با پلمپ دفاتر تجاری هستند؟

برای دریافت کارت بازرگانی، همه اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم هستند که پلمپ دفاتر تجاری را انجام دهند. به این صورت که اولین قدم برای دریافت کارت بازرگانی، دریافت اظهارنامه پلمب دفاتر از اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری است. به این صورت که شخص ابتدا باید پلمپ دفاتر تجاری را از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها انجام دهد. سپس با تکمیل ثبت نام، به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و اظهارنامه را دریافت کند.

سازمان امور مالیاتی کشور، براساس قانون بودجه سال ۹۷ ضریب مالیات ارزش افزوده ۱۷ فعالیت اقتصادی و صنفی را کاهش داد.

سازمان امور مالیاتی کشور، براساس قانون بودجه سال ۹۷ ضریب مالیات ارزش افزوده ۱۷ فعالیت اقتصادی و صنفی را کاهش داد.

طبق دستورالعمل بند (و) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ مبنی بر اختیارات سازمان امور مالیاتی کشور در مورد اعمال ضرایب کاهشی ارزش افزوده برای گروه‌هایی از مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده، معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی اقدام به اعمال ضریب کاهشی ارزش افزوده برای فعالیت‌هایی از جمله فعالیت‌های بنکداری، فروشندگان آهن و دفاتر پیشخوان کرده است .

طبق این دستورالعمل این ضریب کاهشی برای:

۱- فروشندگان آهن آلات ۶ درصد

۲- صاحبان نمایشگاه های خودروکه در آن خرید و فروش خودرو انجام می شود ؛ ۵ درصد

۳- بنکداران و عمده فروشان کارت شارژ و سیمکارت؛ ۲درصد

۴- بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی، آجیل و خشکبار ؛ ۶ درصد

۵- بنکداران و عمده فروشان پوشاک، کیف، کفش و پارچه ؛ ۷ درصد

۶- بنکداران وعمده فروشان لوازم بهداشتی و آرایشی ؛ ۷ درصد

۷- بنکداران و عمده فروشان عینک و قطعات و لوازم مربوط ؛ ۸ درصد

۸- بنکداران و عمده فروشان لوازم و قطعات یدکی خودرو، موتور سیکلت، سه چرخه موتوری و دوچرخه ؛ ۶ درصد

۹- بنکداران و عمده فروشان لوازم خانگی ؛ ۶درصد

۱۰- بنکداران و عمده فروشان رایانه و ماشین های اداری و قطعات لوازم یدکی مربوطه ؛ ۵درصد

۱۱- بنکداران و عمده فروشان محصولات لاستیکی و پلاستیکی ؛ ۷ درصد

۱۲- بنکداران و عمده فروشان انواع اسباب بازی ؛ ۹ درصد

۱۳- بنکداران و عمده فروشان انواع ساعت ولوازم یدکی مربوطه ؛ ۷ درصد

با اعمال این ضرایب کاهشی به جای اینکه کل فروش در نرخ ۹ درصد ضرب شود، حاصل ضرب سود در ضریب کاهشی مربوطه ضرب شده و تا حد چشم‌گیری به کاهش میزان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی مؤدیان منجر می‌شود/فارس

موسسات تولیدی

مؤسسات تولیدی

مؤسساتی هستند كه كالاهای مصرفی و یا بادوام را با بكار گرفتن سرمایه و نیروی انسانی و با استفاده از ابزار و ماشین آلات و تجهیزات تولید می نمایند و تولیدات خود را به مؤسسات بازرگانی یا مستقیماً به مصرف كنندگان می فروشند . این مؤسسات نیز باید از سیستمهای حسابداری فعالیت خود بهره گیرند .
استفاده كنندگان از اطلاعات و نتایج حسابداری چه كسانی هستند ؟ پس از آنكه حسابداری را شناختیم باید بدانیم استفاده كنندگان از حسابداری چه كسانی می باشند به طور علمی استفاده كنندگان از حسابداری را به دو بخش تقسیم نموده اند .
الف- استفاده كنندگان درون سازمانی از اطلاعات حسابداری
ب- استفاده كنندگان برون سازمانی از اطلاعات حسابداری
استفاده كنندگان درون سازمانی
هیأت مدیره و مدیر عامل و مدیران اجرایی و سرپرستان عملیات یك مؤسسه استفاده كنندگان درون سازمانی می باشند .

مشاوره و پاسخگویی به مشکلات کامپیوتر و حسابداری، تماس از تلفن ثابت با شماره ۹۰۹۲۳۰۵۹۴۳ (تهران) و ۰۲۱۷۰۷۰۵۰۸۶

مشاوره حقوقی ۹۰۹۹۰۷۱۸۶۵

صفحه اصلی

https://t.me/hamgamrayan

https://t.me/hamgamrayane

تسعیر ارز چیست و چگونه محاسبه می شود؟

تسعیر ارز چیست و چگونه محاسبه می شود؟

اغلب نیاز است برای معامله با سازمان های دیگر در خارج از کشور از پول رایج آن کشور استفاده کنیم ، پس لازم است اطلاعات مربوط به عملیات ارزی که واحد پولی غیر از واحد پول اصلی گفته می شود را دانست.
تسعیر ارز چیست و چگونه محاسبه می شود؟

فرض کنید شرکتی کالای را تولید می کند و قیمت هر کالا ۱ دلار است و شرکت نرخ دلار را ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته است.

حال فرض کنید در هنگام فروش کالا قیمت دلار می شود ۱۱۰۰ تومان. بنابراین هنگام فروش این شرکت به ازاری هر واحد کالا ۱۰۰ تومان از پیش بینی جلو است که اثرش در فروش دیده می شود.

تا اینجا پای تسعیر به میان نیامده است. حال فرض کنید شرکت می خواهد دلار را به ریال تبدیل کند و قیمت هر دلار حالا شده است ۱۲۰۰ تومان. در این معامله نیز شرکت ۱۰۰ تومان سود می کند به این سود، سود ناشی از تسعیر می گویند. حالا فرض کنید در هنگام تبدیل دلار به ریال قیمت دلار ۱۰۵۰ تومان باشد در این صورت شرکت ضرر ناشی از تسعیر ارز دارد.

در این حالت شرکت یک سود ناشی از فروش دارد و یک ضرر ناشی از تسعیر ارز که باید حسابدار محاسبه کند که شرکت در کل سود کرده است یا ضرر.

نحوه محاسبه تسعیر ارز و ثبت سند حسابداری تسعیر ارز:

در آغاز کار باید دانست که تسعیر ارز چیست و اگر محاسبات معاملات به ریال حساب گردد تبدیل معاملات ارزی به واحد پولی ریالی را تسعیر می نامند.

برای اینکه بدانید تسعیر نرخ ارز چیست به مثال زیر توجه فرمایید:

شرکت A یک شرکت داخلی می باشد.

شرکت B یک شرکت خارجی می باشد.

شرکت A فروش کالا با نرخ ارز ۱۰۰۰ دلار با شرکت B به صورت نسیه انجام می دهد. در تاریخ انجام معامله نرخ دلار ۳۰۰۰۰ ریال بوده است.

ثبت این معامله ارزی در دفاتر حسابداری شرکت A به شکل زیر خواهد بود:

حساب دریافتی شرکت B: 30،۰۰۰،۰۰۰

فروش: ۳۰،۰۰۰،۰۰۰

بابت فروش کالا به شرکت B 1000 دلار
در صورت تغییر نرخ ارز، تسعیر ارز در حسابداری به صورت زیر ثبت می شود:

در ادامه مثال معامله شرکت A و B در تاریخی که تسعیر ارز ثبت شد، نرخ ارز ۳۵۰۰۰ ریال بوده است. چون که فروش در ترازنامه حساب دریافتی ثبت می شود و حساب دریافتی جزء اقلام پولی در نظر گرفته شده است، بنابراین باید با تاریخ ترازنامه، مجدد تسعیر محاسبه شود.

۵۰۰۰۰۰۰ = (۳۰۰۰ – ۳۵۰۰۰ ) * ۱۰۰۰

اگر شرکت A قصد تسویه حساب داشته باشد با محاسبه تسعیر جدید باید ۵۰۰۰۰۰۰ ریال بیشتر پرداخت کند و به شکل زیر در اسناد حسابداری ثبت می شود:

حساب دریافتی شرکت A 5000000

سود ( زیان ) ناشی از تسعیر ارز ۵۰۰۰۰۰۰

مواردی که باید در ترازنامه تسعیر ارز در نظر گرفته شود:

اقلام پولی: اقلام پولی همانند دارایی ها و بدهی ها و پول نقد ( بانک ) که قرار است با مبلغ مشخصی از وجه نقد دریافت یا پرداخت شود، با نرخ ارز در تاریخی که ترازنامه تنظیم می شود دوباره تسعیر ( تبدیل واحد ارزی ) انجام می شود و امکان تفاوت در نرخ تسعیر ارز وجود دارد.

اقلام غیر پولی: با نرخ ارز در زمانی که معامله ارزی انجام می شود تسعیر انجام می گیرد و تفاوتی در نرخ نسعیر ارز مشاهده نمی شود.

نمونه ای از اقلام پولی:

موجودی نقد
سپرده ای کوتاه مدت
اوراق مشارکت

نمونه ای از اقلام غیر پولی:

موجودی کالا
پیش پرداخت
پیش دریافت

نحوه محاسبه سود و زیان تسعیر ارز:

در صورتی که نرخ تسعیر دلار در تاریخ پرداخت بدهی ارزی، کمتر از نرخ تسعیر دلار در تاریخ معامله باشد، شرکت تجاری موفق به سود حاصل از تسعیر ارزی می شود و بالعکس.

اگر مانده محاسبات تسعیر باعث سود شود، حساب سود تسعیر ارز، بستانکار و اگر مانده محاسبات باعث زیان شود، حساب سود تسعیر ارز، در نرم افزار حسابداری مالی بدهکار ثبت می شود.

روش های مختلف تسعیر ارز:

از ابتدای سال تا پایان سال با یک نرخ محاسبات ارز را ثبت و در پایان سال مانده های ارز را تسعیر و سود و زیان محاسبه می شود. این روش آسان ولی به دلیل تغییر نرخ ارز ریسک بالایی دارد.

در ابتدای هردوره مالی مشخص یا ابتدای هر ماه نرخ ارز را تغییر داده و با نرخ جدید عملیات تسریع ارز انجام می شود.
به صورت روزانه نرخ ارز را مشخص و عملیات تسعیر ارز انجام می شود و نسبت به دو روش قبلی ریسک کمتر و محاسبات دقیق تر انجام می شود.

برای اطلاع از اینکه نرخ تسعیر ارز چیست به بیان مطالب این استاندارد طبق زیر می پردازیم:

مقدمه: یک بخش در سازمان به دو صورت معاملات ارزی و ارتباط برون سازمانی عملیات خود را انجام می دهد، عکس العمل معاملات ارزی و فعالیت خارجی با تبدیل عملیات ارز به واحد پولی ریالی و دقت به نحوه محاسبه تسعیر ارز انجام می پذیرد که از مسائل مهم دانستن نحوه محاسبه تسعیر ارز و اثر حاصل از تغییرات ارزی است.

حوزه کاربرد: استاندارد ملزم به اجرا در موارد زیر است:

تسعیر گزارش های مالی فعالیت خارجی و معاملات ارزی
دسته بندی فرق تسعیر در آن دسته از بدهی های بخش خارجی مجزا که سرپوشی برای سرمایه گذاری خام به حساب می آیند.
در نظر نگرفتن تجدید گزارش های مالی از ریال به واحد دیگر پولی
اصطلاحات: توضیح اصطلاحاتی که در نحوه محاسبه تسعیر ارز به کار رفته است.
فعالیت خارجی: یک بخش تجاری فرعی، غیر مستقل و شراکت داده شده که کارهای آن در خارج از کشور مدیریت می شود.
بخش خارجی مجزا: فعالیت های خارجی که به کارهای انجام شده در آن بخش تجاری تعلق نمی گیرد.
نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی: نرخ واگذاری دو واحد پولی بهم که دربرگیرنده کلیه نرخ های رسمی و قراردادی است.

صورت های مالی عملیات خارجی:

طبقه بندی عملیات خارجی: بحث مهم در طبقه بندی صورت های مالی خارجی این است که چه نرخ هایی باید تسعیرشود و این تغییرات در صورت هایی مالی چگونه شناسایی و چه تاثیری در سود وزیان خواهد داشت. این روش به عملیات تسعیر و تامین کالا از واحد تجاری که گزارش شده و عملیات خارجی وابسته است.

عملیات خارجی لایتفک از عملیات واحد تجاری گزارش گر: در این بخش تنها کالاهایی که از واحد تجاری گزارش گر اعلام می شود بفروش می رساند و عواید این فروش را به واحد تجاری گزارش گر اعلام وثبت می کند.

 

می توانید با عضویت در کانال حسابداران شکیل پاسخ سوالات خود را بیابید .

کارآموزی حسابداری

کارآموزی حسابداری شامل چه مواردی می شود؟

کارآموزی حسابداری شباهت زیادی به کارآموزی وکلا دارد. درست یک مرحله مانده به ورود به بازار کار و اشتغال کلیه وکلا باید دوره ای را در محل فعالیت امور حقوقی نظر مجموعه های دادگستری پشت سر بگذارند.

در کارآموزی حسابداری هم سبک کار دقیقا بر همین منوال است و یک حسابدار قبل از درگیر شدن به امور اجرایی بازارکار می بایست حتما درگیر کلیه امور پایه مالی و حتی مالیاتی شود.

اگر بخواهم در اینجا مثال دیگری برای کاراموزی حسابداری عنوان کنم می توانم به شغل شریف مکانیکی اشاره کنم. یک مکانیک بعد از گذراندن دوره ها و تخصص ها باید باصطلاح دستش روغنی شود یعنی درگیر خدمات سرویس و تعمیرات شود تا چالش ها را بخوبی لمس کند.

شما برای موفقیت در هر شغلی باید دست خود را به اجرای آن روغنی کنید چون اگر دستان شما یکبار هم روغنی نشده باشد نمی توانید معایب و مزایای آن را متوجه شوید، هر چقدر هم علم رشته حسابداری را بلد باشید باید وارد بازار کار شوید .

حساسیتهای کارآموزی قبلا خیلی زیاد نبود و معمولا افراد یا در کنار دیگر حسابداران با انجام کار کمکی آبدیده می شدند و یا حتی به تنهایی و با شروع به کارهای سبک به این موفقیت می رسیدند.

ولی هم اکنون خیلی مجال خطا و آزمون در بازار کار واقعی نیست و حتی به حسابداران نوپا داده نمی شود زیرا با راه اندازی طرح جامع مالیاتی که بشدت عملکرد امور مالی را تحت الشعاع قرارداده دیگر مدیران کمتر اداره سکان بخش حسابداری خود را به حسابداران نوپا می سپارند و ترجیح می دهند از افراد با سابقه استفاده کنند.

سوال اینجاست حالا با توجه به این وضعیت تکلیف سیل عظیم فارغ التحصیلان حسابداری و فعالان نوپا چیست ؟

قبل از پاسخ این سوال می خواستم نتیجه وضعیت حاکم را خدمت شما توضیح دهم. نتیجه عدم ریسک کارفرمایان تبدیل به یک دنبال بازی شده است. کارفرمایان و مدیران شدیداً به دنبال یک نیروی کارآمد هستند که شاید پیدا نکنند . حال انکه آن سیل عظیم هم دائما به دنبال کار در روزنامه ها و کاریابی هستند و شاید نهایتا یک شغل معمولی پیدا کنند.

پاسخ بنده به بیشتر فارغ التحصیلان و حسابداران نوپا در خصوص سوال مطرح شده این است : درسته که طرح جامع مالیاتی حساسیتهای شغل حسابداری را بالا برده و به نوعی مهارت ان را در ردیف دوم بعد از فنون مالیاتی قرار داده است.

الان اگر یک کمک حسابدار هم سر رشته ای فنون مالیاتی نداشته باشد خیلی در اجرای حسابداری عمومی هم موفق نخواهد شد.پس تلفیق این دو باهم مهمه که نامش حسابداری مالیاتی است.

تقریبا همه می دانند نیازجامعه چیست ؟رسیدگی به امورمالیاتی !پس باید مالیاتی را بطور کامل بیاموزید. البته پیشنهاد می کنم اگر دوست دارید حتما در دوره صفر تا صد مالیات شرکت کنید ولی ورود به همین دوره هم نیاز به قبولی در آزمون ورودی است .

ولی فقط این راه نیست شما باید اولویت یادگیری خود را مالیات قرار دهید البته در دوره کاراموزی نه درس و دانشگاه . شروع حرکت شما می تواند با کتاب قانون مالیاتها باشد .

فرض کنید شما می خواهید کلیه امور مالی و مالیاتی یک فروشگاه تایپ و تکثیر را انجام دهید یک کار حسابداری کاملاً ساده ، ولی پیگیری های مالیاتی هم باشماست.

من چند سوال برای شما طراحی میکنم که مورد نیاز این دسته از فعالان هم می شود شما باید پاسخ اینها را شناخت داشته باشید :

موارد معافیت در ارائه صورت معاملات فصلی کدامند؟
اگر بجای اجاره ، رهن کامل مورد اجاره باشد نحوه محاسبه مالیات در اظهارنامه املاک چگونه است ؟
با توجه به حجم بالای کار یکی از نیروها بطور چرخشی مشغول به کار است و استخدام او بصورت نوبت کاری است. اگر آقای مددی ۲۲ ساعت تعطیل کاری در کارت خود ثبت کند مطلوبست نحوه محاسبه تعطیل کاری در سال ۹۴؟
در صورتی که یک فاکتور فروش در سه ماهه دوم جا افتاده باشد نحوه اصلاح گزارشات چگونه است ؟ نحوه ثبت در پایان سال به چه صورتی است ؟
در مواقعی اظهارنامه اصلاحی جایز است ؟ لطفا ماده قانونی را ذکر کنید؟
فرق هیئت بند۳ ماده ۹۷ با هیئت بدوی در چیست؟
انواع اوراق مالیاتی به ترتیب ابلاغ را نام ببرید؟
اقدامات مهم بعد از دریافت برگ تشخیص مالیاتی چیست؟

این سوالات بصورت نمونه و بسیار آسان هستند شما برای یادگیری باید در دوره کاراموزی به ان برسید .

یکی از گلایه های حسابداران و علاقمندان به دنیای مالی عدم دسترسی یا محدودیت در موسسات آموزشی و حتی شرکتهای حسابداری در دوران کاراموزی است.خوب راه بازتوانی مالی و مالیاتی خیلی زیاد است .

مثلا می توانید کاراموزی را سیار کنید یعنی به عنوان کمک حسابدار در کنار حسابدار یک شرکت کسب تجربه کنید بنابراین دوره کارآموزی دوره ای است که هر کسی موظف و ملزم به کسب تجربیات در راستای مطالعات مستحکم طول دوره تحصیل می باشد.

نحوه ورود به این دوره ها و انتخاب نوع موسسه ویا شرکت برای افراد متفاوت خواهد بود .

یعنی افرادی که قصد شرکت در این مراحل آموزشی را دارند به دو دسته تقسیم می شوند : دسته اول کسانی هستند که تحصیلات آنها دروس رشته حسابداری نبوده و در دیگر رشته ها فارغ التحیل شده اند و دسته دوم فارغ التحصیلان رشته حسابداری هستند .

انتخاب نوع آموزش این دو گروه با هم متفاوت است . ولی همه این افراد باید به یک سری نکات توجه داشته باشند تا بتوانند استفاده بهینه و کاربردی داشته باشند .

۱-سابقه یا تجربه کدامیک ؟

این یک از نکاتی است که تازه واردها خیلی باید مد نظر داشته باشند . ممکن است فردی در شهرستانی زندگی کند که حسابداران و موسسات با تجربه بالا در رشته حسابداری فعال هستند ، نباید خود را در گیر این موضوع کند که موسسه معتبر و یا شرکت حسابرسی جامعه حسابداران کجا هستند و یا مدرک فلان موسسه چگونه است ؟ آیا اعتبار لازم را دارد؟ اولین قدم گرم کردن و تمرین کردن است ، مهم نیست که در سالن ورزشی باشد و یا در کنار پارک ، مهم این است که شما فضایی برای تمرین کردن پیدا کنید . اگر گواهینامه معتبر به شما نمی دهند ولی در قبال آن نکات و تکنیکیهای کاربردی را یاد می دهند می تواند شما را با مسائل اجرایی بازار کار آشنا کند . بعد از کسب تجربه مقدماتی حتی در یک شرکت خدماتی ساده و ورود به شغل حسابداری می توانید بجای ادامه دادن به صورت یکنواخت ، نحوه شرکت در دوره های معتبر با گواهینامه معتبر را دنبال کنید .
۲-برنامه ریزی بدون توقف داشته باشید!

نکته مهم دیگری که باید توجه کنید این است که هر شرکت و یا موسسه آموزشی برای دوره کارآموزی خود یک روند مشخص و برنامه ریزی شده دارد . به عنوان مثال اکثر این دوره ها از آشنایی با ثبت در حسابداری شرکتهای خدماتی و بصورت دستی آغاز می شود . یک حسابدار در کنار یادگیری نرم افزار باید مهارت نوشتن دفاتر و ثبت سند بصورت دستی را به خوبی بلد باشد . پس متوقف کردن فرآیند دوره کارآموزی بجز ضرر چیز دیگری را برای کاربر و استفاده کننده نخواهد داشت . خوشبختانه با انجام مصاحبه و تعیین سطح برخی از موسسات ، این مشکل مرتفع شده است . شما می توانیدخودتان پیشنهاد تعیین سطح به موسسه و شرکت پذیرنده بدهید و با مشخص شدن سطح و دانش خود دوره کارآموزی را آغاز کنید .
۳-هر محیط کارآموزی یک چراغ از بازار کار است!

متاسفانه برخی از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حسابداری قدر این دوره را نمی د انند و با معرفی دیگران و یا مرکز تحصیل به کارآموزی به جای کسب تجربه ، خود را از نحوه اجرای کار دور می کنند و یا علاقه ای به کار نشان نمی دهند و تقریباً به عنوان اپراتور و یا کارپرداز دوره را به پایان رسانده و ساعات دوره کارآموزی را برای کسب نمره پر می کنند. ارزش دوره کارآموزی به قدری است که شما باید برای شرکت در این دوره ها هزینه زیادی متحمل شوید تا بتوانید از موقعیت کاری که پیش روی شما قرار می گیرد به خوبی بهره ببرید .

 

شما می توانید با شماره های ۳۶۲۵۶۹۱۰ تماس گرفته و در دوره های آموزشی و کارآموزی شرکت نمایید.

کانال حسابداران شکیل